Menü Bezárás

Bernard Bohemian Ale – kicsi, de erős

Bernard Bohemian Ale - kicsi, de erős

És praktikus! Terítéken a cseh kraft szcéna úttörőjének legerősebb terméke.


A Bernard mint tesztalany elkerülte eddig a látómezőnket. Talán azért mert féltünk a cseh sör fanatikusok haragjától, ha egy ékezetet félreütünk, talán azért mert a széles univerzumban voltak még más termékek a sorban amelyek felénk sodródtak. Vagy csak azért – és ez a legvalószínűbb – mert lusták/feledékenyek voltunk.



Az is igaz, hogy sokszor megfontolandó egy-egy ismertebb márka bemutatása. Mindig jó kérdés az, hogy tudunk-e újdonságot mondani egy-egy ismertebb márka termékének bemutatásával?

A statisztikák azt mutatják, hogy egy nagy márkának a termékével érdemes foglalkozni, de inkább abban az esetben, ha az valamivel kilóg a sorból.

Bernard Bohemian Ale - kicsi, de erős
Kisebb és erősebb a többieknél.

Történelmi kitekintés, márkaeredet

Az eredeti humpoleci sörfőzde a két világháború közötti időszakban, az 1930-as években már viszonylag nagyobb üzemnek számított a régióban. Marie Terezie Fügnerová vezetésével 40 főállású munkás éves szinten 20.000 hl sört állított elő, amit a környékbeli városokban értékesítettek.

1991-ben a sörfőzde privatizálásával a Stanislav Bernard, Josef Vávra és Rudolf Šmejkal alkotta triónak köszönhetően útjára indult a Bernard márka. A névadó alapító atya Stanislav Bernard 1993-ban jelen volt a (cseh) Független Kisüzemi Sörfőzdék Szövetségének megalapításánál is, illetve jelentős szerepe volt abban, hogy a kisebb kapacitású főzdék jövedékiadó kedvezményben részesüljenek.

Az ezredforduló környékén két komoly esemény is volt a gyár életében. 2000-ben sikerült megvásárolniuk a Rajhrad-ban található malátázó üzemet, illetve 2001-ben a főzde 50%-os tulajdonosa lett a Duvel Moortgat nevű belga sörfőzde.

Bernard Bohemian Ale - kicsi, de erős
A Duvel “házasság” ismeretében már nem is annyira fura az üvegformája.

A csehek 2004-es EU csatlakozása új piacokat nyitott meg a márka előtt. Ekkortól beszélhetünk igazán exportra termelésről, illetve ekkor tért át a márka a csatos üvegek használatára. (Igen, kivéve ennél a típusnál, pontosabban ennek a típusnak a kisebb kiszerelésénél.)

A 2000-es évek közepére megjelentek a kínálatban az alkoholmentes termékek is, de a 30. évfordulóra tervezett látogató központ talán még ennél is nagyobb esemény a gyár életében.

(A látogató központról itt: https://www.testese.cz/ és itt: https://b2architecture.eu/portfolio_page/bernard-visitors-center találunk bővebb információt.)

Az íze nagyon jópofa, részben édeskés, de nem tudja és nem is akarja levetkőzni cseh eredetét, ezért inkább a komló kesernyéssége dominál.

Ez kifejezetten jól áll neki, és azt kell, hogy mondjuk, hogy így kell megcsinálni egy erős sört, úgy hogy ne csak az alkohol ízét érezzük.

Bernard Bohemian Ale - kicsi, de erős

Egy finom poénnak betudható, illetve nyilván az ízhez is jelentősen hozzájárul a koriander használata. Ami amúgy sonkák és káposztaételek ízesítésére is használható. (Ha eddig volt kétség, hogy ez egy ízig vérig cseh termék, akkor az ezen a ponton el is illant.)

Bernard Bohemian Ale - kicsi, de erős

Ami az illatát illeti, egy kicsit talán nagyobb tűzijátékot vár, az ember, de a hófehér vastag hab, illetve a kellően kesernyés íz sok mindenért kárpótolja a bátor vállalkozót.

Kissé hamiskás sör, ami a kesernyésen friss ízével elhiteti, hogy egy laza kellemes ital, de vigyázz kedves fogyasztó, mert a 8.2% nem viccel.

Az ünnepek közelségének is köszönhetően nem illik lefelé kerekíteni, ezért bár – szubjektíven – 8-as 9-es osztályzat között lebegett, inkább mondanánk 9-esnek mint 8-asnak.

  • Kiszerelés: üveges/0.33l
  • Alkohol: 8.2%
  • Fő összetevők: ivóvíz, árpamaláta, komlók, koriander, cukor, sörélesztő
  • Fajta: cseh erős sör
  • Lelőhely: Auchan
  • Ár: 699 Ft
  • Pontszám: 9/10

(Felhasznált forrás: https://www.bernard.cz/en/brewery/history-of-the-brewery)